سیم پیچی الکتروموتور (Rewinding Motor)
هر نوع موتور الکتریکی الگوی سیم بندی خاصی دارد ، اساس کار الکتروموتورها بر اساس میدان مغناطیسی است و سیم پیچها مسئولیت تولید میدان مغناطیسی مورد نیاز برای کارکرد موتور را دارند . در سیم پیچی یا Rewinding الکتروموتور ها فاکتور های مهمی چون نوع سیم ، سایز سیم یا سطح مقطع سیم ، تعداد حلقه های سیم ، گام سیم بندی ، تعداد کلاف های سیم و … باید مد نظر قرار بگیرد . طراحی یک ماشین الکتریکی بصورت کلی با توجه به توان مورد نیاز ، تعداد دور موتور در دقیقه ، ولتاژ کاری ، جریان کاری صورت می گیرد .
در سیم پیچی موتورهای الکتریکی کوچک تا محدوده ۱۵۰ کیلووات معمولا از سیم لاکی مس در سایز های مختلف بصورت رشته ای استفاده می گردد اما در الکتروموتور های توان بالا بدلیل گذر جریان بالا از شینه های مسی استفاده می شود . با ایجاد میدان مغناطیسی توسط وایندینگ و اعمال نیرو به روتور الکتروموتور ، تلفات میدان در ماشین الکتریکی بعنوان دما نمایان می شود ، با افزایش دما بحث کیفیت عایق در موتور مطرح خواهد شد .
یکی از مواردی که سیم پیچ ها به آن توجه ویژه ای دارند انتخاب عایق مناسب در سیم پیچی است ، که تحمل دمای بالا را داشته و سیم پیچی را در برابر ذوب شدن و اتصال کوتاه تا حد قابل توجهی محافظت کند . در انتخاب عایق موتور باید به جنس ، ضخامت و مقاومت آن در مقابل دما توجه داشت چراکه علاوه بر تلفات میدان مغناطیسی بخش مکانیکال الکتروموتور نیز به دلیل دور بالای روتور خود بر اثر اصطحکاک عامل موثری در افزایش دمای ماشین به حساب می آید .
البته برای جلوگیری از تخریب سیم پیچی تنها استفاده از عایق مناسب کافی نیست به همین دلیل در بسیاری از موتورهای الکتریکی از پروانه باد خنک کن یا مایع خنک کننده مانند آب استفاده می شود . به این صورت که در قسمت انتهایی موتور پروانه خنک کن قرار داده شده و توسط یک محفظه ، باد تولید شده را به سمت شیار های روی پوسته موتور هدایت می کند و یا با طراحی کانال بر روی پوسته موتور و گذر آب از این کانالها بصورت دائمی موتور و نهایتا سیم پیچ خنک می شوند تا دمای ماشین در محدوده مناسب کنترل شود .
عوامل مخرب سیم پیچ یا سوختن سیم پیچ
. افزایش دمای بیش از حد ماشین الکتریکی که موجب خرابی عایق و ذوب شدگی سیم های مسی خواهد شد
. تماس مستقیم سیم با هسته موتور یا همان استاتور که اتصال بدنه در نظر گرفته می شود
. زخم شدن سیم پیچی یا وایندینگ بر اثر ورود جسم خارجی
. آرک یا جرقه داخل سیم پیچ
. خطا در سربندی و اتصالات وایندینگ
. وجود آلودگی در قسمت جوینت کانکشن های موتور از نقطه ولتاژ ورودی
. شل بودن اتصالات بخش ترمینال موتور یا اتصالات داخل تابلو قدرت و فرمان مربوطه
. نقص مکانیکال الکتروموتور
. سایش روتور به داخل استاتور بر اثر خرابی درپوش های سر و ته
. نوسان و جابه جایی روتور به دلیل خرابی بلبرینگ ها و یاتاقان ها
. عدم اسمبل صحیح الکتروموتور
. برخورد روتور با وایندینگ بر اثر کجی روتور یا خوردگی هوزینگ بیرینگ ها
. خرابی پروانه باد و عدم خنک شوندگی موتور
. عدم انجام سرویس به موقع در موتور های الکتریکی دائم کار
. ورود جسم خارجی به داخل ترمینال موتور
. نوسانات برقی در شبکه و عدم وجود مدارات محافظتی برای دستگاه
سیم پیچی انواع الکتروموتور های AC و DC - سه فاز و تک فاز
شرکت فن آوری برق باختر (Betco) پیشرو در امر Rewinding انواع موتورهای الکتریکی توان بالا و پایین و طراحی ماشین های الکتریکی سه فاز و تکفاز ، بصورت کاملا حرفه ای خدمات خود را ارائه می نماید . تعمیرات انواع برندهای الکتروموتور بصورت کاملا تخصصی و تست و راه اندازی در انتهای کار .
. سیم پیچی الکتروموتور زیمنس Siemens
. سیم پیچی الکتروموتور ABB
. سیم پیچی الکتروموتور AEG
. سیم پیچی الکتروموتور ومات Vemat
. سیم پیچی الکتروموتور نشنال اویل ول Nov
. سیم پیچی الکتروموتور وگ Weg
. سیم پیچی الکتروموتور لوارا Lowara
. سیم پیچی الکتروموتور گراندفوس Grundfos
. ریوایندینگ الکتروموتور گاماک Gamak
تعمیر ، بازسازی کامل الکتروموتور های موتوژن ، الکتروژن ، جمکو ، ایلماز ، ایتال موتور ، لوهر ، لروی ، گوانگلو , …
اورهال کلیه ماشین های الکتریکی AC و DC و بازسازی و نو سازی بصورت تخصصی
تعمیر الکتروموتور و سیم پیچی (winding machine)
در شرکت فن آوری برق باختر جهت سیم پیچی مجدد الکتروموتور ها ابتدا عیب یابی بصورت کامل صورت میگیرد . به این علت که اگر دلایل سوختن موتور پیدا نشود پس از تعمیر و بازسازی و سیم پیچی کامل الکتروموتور بعد از نصب مجدد ممکن است دوباره آسیب ببیند . یعنی اگر ایراد کار مشخص نشده باشد خطای موجود در سیستم مجددا منجر به صدمات جدی به دستگاه خواهد شد . عموما در پروژه ها و کارخانجات این مسئله مشکل ساز می شود و علاوه بر هزینه های بیشتر تعمیرات هزینه های خواب سیستم و از کار افتادن مجموعه خود ممکن از غیر قابل جبران باشد .
میزان و شدت سوختگی Winding در هر الکتروموتور متفاوت است در شرایطی که عایق کاملا ذوب شده باشد قطعا قبل از باز پیچی ماشین الکتریکی ، استاتور باید بصورت کامل پاکسازی شده باشد و همچنین اگر تخریب استاتور تا حد بهم ریختگی شیار های موتور پیش رفته باشد ضروری است که ابتدا ایراد بر طرف شود . سپس عایق کاری مجدد و سیم پیچی آغاز شود . وجود ذرات مس و هر نوع رسنایی در استاتور قطعا باعث بروز مشکل در کار می شود . علاوه بر این مورد برطرف کردن نقص مکانیکال الکتروموتور همیشه از مهمترین مراحل کار می باشد ، چراکه نقص فنی به معنای تلفات بیشتر و نهایتا عامل بروز خطا در عملکرد سیستم می باشد .
خدمات ما در رابطه با سیم پیچی کامل و ترمیم سیم پیچ به شرح ذیل می باشد :
. ریواندینگ کامل استاتور الکتروموتور
. سیم پیچی بخش تحریک در ژنراتور ها
. سیم پیچی روتور
. افزایش مقاومت عایقی موتور با استفاده از مواد عایقی استاندارد
. تغییرات در طراحی ماشین الکتریکی در بخش وایندینگ
. کاهش و یا افزایش توان الکتروموتور با تغییر فاکتور های سیم پیچ
. ترمیم وایندینگ
. اتصال مجدد کانکشن های آسیب دیده در بخش سربندی
. تبدیل سیم مسی به آلومینیوم در صورت نیاز
. پاکسازی و مرتب سازی شیار های بهم ریخته و معیوب
. برداشتن مس ته نشین شده داخل استاتور
. عایق کاری و فرمینگ شینه های مسی
. جوشکاری شینه های موتور
سیم پیچی موتورهای آسانسور تک و چند سرعته ، تعمیر و بازسازی کامل الکتروموتور های آسانسور و بالابر