معرفی انواع الکتروموتور های AC و DC
انواع ترکشن موتور ها , دراورکس ها ، آلترناتورها و …
فروش کلیه برند ها ماشین های الکتریکی
موتورهای زیمنس Siemens , الکتروژن Electrogen , جمکو Jemco , موتوژن , AEG , WEG , گاماک و …
نصب و راه اندازی و مشاوره
* نصب و راه اندازی تمامی الکتروموتورها *
. بررسی کامل الکتروموتور قبل از استارت
. مانیتورینگ و تحویل نهایی در محل پروژه
. مشاوره در خصوص نصب ، عیب یابی و راه اندازی الکتروموتور
نصب ادوات کنترلی و محافظتی
. نصب و تنظیم اینورتر جهت کنترل دور موتور
. نصب و راه اندازی Plc جهت محافظت و کنترل از سیستم و ماشین های الکتریکی
. نصب دستگاه های مانیتورینگ از جمله آمپر سنج و …
. طراحی و ساخت تابلو های قدرت و فرمان جهت کنترل و مراقبت کامل توسط اپراتور
تعمیر تخصصی انواع ماشین های الکتریکی AC و DC
. سیم پیچی کامل روتور
. ترمیم سیم پیچ یا وایندینگ
. رفع نقص مکانیکال الکتروموتور
. سنتر و میزان سازی روتور
. بازسازی درپوش های موتور
. تعویض و سرویس بیرینگ ها
و …
قطعات و لوازم یدک الکتروموتور
. ساخت انواع قطعات طبق نمونه
. فروش انواع بلبرینگ و رول بیرینگ SKF , FAG , NSK , UBC , NTN , KOYO , NACHI
. انواع کاسه نمد و گردگیر
. سیم لاکی مسی و آلومینیوم
. عایق های حرارتی با دوام
. شارلاک و لوازم سیم پیچی
. سنسور های محافظتی
. پروانه خنک کن موتور
. ترمینال و درب ترمینال
. کاسه باد الکتروموتور
. فیلر تنظیم و فنر پشت بیرینگ موتور
و …
الکتروموتور یا ماشین الکتریکی
موتور الکتریکی یا الکتروموتور نوعی از ماشین های الکتریکی است که وظیفه آن تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است . طرح کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار میگیرد، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال میشود . یکی از اولین موتورهای دوار، توسط مایکل فارادی در سال ۱۸۲۱ میلادی ساخته شد ، که شامل یک سیم آویخته شده آزاد بود که در یک ظرف جیوه قرار داشت ، یک آهنربای دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود. هنگامی که جریانی از سیم عبور میکرد، سیم حول آهنربا به گردش در میآمد و نشان میداد که جریان منجر به افزایش یک میدان مغناطیسی دایرهای اطراف سیم میشود .
الکتروموتور ها در صنایع مختلف کاربرد دارند. اصولاً برای به حرکت درآوردن چرخ هر صنعتی به الکتروموتور نیاز است. الکتروموتور جریان برق را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند و با کمک انواع تسمه میتوان این حرکت را از مکانی به مکان دیگر جابجا کرد. از یک چرخ خیاطی خانگی تا یک تسمه نقاله عظیم در یک معدن همگی به الکتروموتور نیاز دارند. این دایره وسیع کاربردموجب شده تا انواع مختلفی از این محصول توسط کارخانه های مختلف در سرتاسر دنیا تولید و عرضه گردد.
چند نمونه از برند های موجود در بازار :
الکتروموتور ABB : برندهای متعددی در بازار الکتروموتورها وجود دارد . برند ABB سالیان سال است که در ایران عرضه می شود و صنایع مختلف از صنایع بزرگ تا کوچک الکتروموتورهای این برند را مورد استفاده قرار داده اند. برای خرید این برند کاتالوگ های کاملی درباره جزئیات هر کدام وجود دارد. در کاتالوگ ها کلیه موارد لازم برای خرید قید شده است. شما میتوانید انواع الکتروموتورهای DC و AC را در مجموعه محصولات برند ABB مشاهده کنید.
الکتروموتورهای موتوژن : شرکت ایرانی موتوژن انواع الکتروپمپ، الکتروموتور خانگی (انواع موتور کولر آبی و امثال آن) و الکتروموتور صنعتی تولید می کند . این شرکت انواع الکتروموتورهای زیر را در بازار عرضه می کند : الکتروموتور سه فاز تک دور و الکتروموتورهای سه فاز دو دور، الکتروموتور سه فاز IE2، الکتروموتور تک فاز دوخازنه، الکتروموتور تک فاز خازن دائم، الکترو موتورهای این شرکت با بدنه آلمنیومی و چدنی عرضه می گردند.
الکتروموتورهای جمکو : شرکت آبا دیزل تولید کننده این الکتروموتورها است. این شرکت به تولید برای صنایع سنگین شهرت دارد و اغلب محصولات آن برای کار در صنایع بزرگ طراحی شده اند. اما چند محصول برای صنایع کوچک نیز میتوان در میان محصولات آن مشاهده کرد. الکتروموتورهای جمکو قابلیت صادرات دارند و کلیه استاندارد های روز دنیا در آنها رعایت می گردد. هم اکنون بسیاری از صنایع کشور با چرخ جمکو به حیات خود ادامه می دهند.
الکتروموتورهای متفرقه : الکتروموتور های چینی را به عنوان الکتروموتورهای متفرقه نیز در بازار می شناسند. این موضوع به معنای کیفتی بد این الکتروموتورها نیست. این الکتروموتورها برای کارهای سبک و نیمه سنگین طراحی شده اند و اگر هنگام خرید دقت لازم برای انتخاب را داشته باشید می توانید از آنها برای مدت طولانی استفاده کنید
الکتروموتور زیمنس : قطعاً این شرکت نیازی به معرفی ندارد، شرکت زیمنس سالهاست است که در عرصه تولید انواع محصولات خانگی و صنعتی فعالیت می کند. این شرکت انواع الکتروموتورهای صنعتی تک فاز و سه فاز را تا کنون تولید و عرضه کرده است .
اجزاء ماشین الکتریکی
یک الکتروموتور شامل قسمت های مختلفی می باشد که به تشریح آنها می پردازیم :
روتور
گاهی اوقات به جای واژه روتور از شفت یا آرماتور هم استفاده می شود . روتور از ورقه های نازک فولادی ساخته شده که در درون آن هسته هایی از جنس آلومینیوم یا مس قرار دارد.
کاربردی ترین نوع روتور روتور قفس سنجابی است که به علت ساختار محکم و ساده آن در ۹۰ درصد موتور های الکتریکی استفاده می شود .
زمانی که ولتاژ سه فاز به سیم پیچ های استاتور اعمال می شود ، طبق قانون آمپر، نیروی مغناطیسی چرخان تولید می شود که با گذشت زمان تغییر می کند.
طبق قانون فارادی، این میدان، ولتاژ را روی کنداکتورهای (conductor) میله ای که در هسته روتور قرار دارند، القا می کند . این موضوع باعث می شود جریان میله های روتور برقرار شود.
جریان روتور هم چنین باعث ایجاد میدان مغناطیسی اطراف میله ها می شود و نیرویی به کنداکتور های درون میدان مغناطیسی اعمال می شود . نهایتا این نیرو منجر به چرخش روتور و به حرکت درآمدن سیستم خواهد شد .
استاتور
بر حسب آرایش یک دستگاه الکتریکی دوار، استاتور ممکن به عنوان آهنربای میدان عمل کند که در تعامل با آرمیچر (armature) یا روتور حرکت ایجاد میکند، یا این که ممکن است به عنوان آرمیچر از میدان متحرک سیمپیچهای میدان در روتور عمل کند . استاتور از یک قاب فولادی تشکیل شده است که یک هسته استوانهای توخالی ساخته شده از لایههای فولاد سیلیکونی را در بر میگیرد. لایهها برای کاهش هیسترزیس (hysteresis) و جریان گردابی (eddy current) استفاده میشوند.
شیارهایی روی ورقه ها وجود دارند و سیم پیچ هایی درون این شیار ها جاسازی می شوند. به هر کدام از سیم پیچ ها کلاف هم گفته می شود . هر کلاف با هسته هایی که درونش قرار می گیرد، یک آهنربا مغناطیسی می سازد. کلاف های استاتور مستقیما به منبع انرژی الکتریکی وصل می شوند وبا برقراری جریان یک میدان مغناطیسی چرخنده تولید می کنند.
یاتاقان یا بلبرینگ الکتروموتور
روتور قسمت گردان الکتروموتور در داخل استاتور گردش میکند. بنابراین به مجموعه قطعاتی نیاز است تا ارتباط بین روتور و استاتور را ازنظر مکانیکی برقرار سازد . این وظیفه به عهده بلبرینگ ها، بوشها و یاتاقانها است . بلبرینگها و بوشها علاوه بر برقراری ارتباط بین روتور و استاتور وظیفه مهم دیگری ایفا میکنند، این وظیفه کاهش قابل ملاحظه اصطکاک در یاتاقانها هست.
هر بلبرینگ از دوطوقه تشکیل میشود. یکی از طوقهها ثابت است که در سمت یاتاقان به قسمت ساکن الکتروموتور متصل میشود و طوقه دوم متحرک است که روی محور روتور قرار میگیرد و همراه آن گردش میکند.
درپوش یا محفظه بیرینگ و یاتاقان
زمانی كه محور تحت بارهای مداوم و ثابت قرار می گیرد قسمتهای تحت بار یاتاقان تحت تنش ثابت قرار می گیرند . این قسمت ها درپوش های سر و ته الکتروموتور هستند که با پیچ و مهره به بدنه اصلی الکتروموتور محکم می شوند . در قسمت میانی درپوشها ، بلبرینگ یا بوش یا یاتاقان قرار می گیرد که در صورت اصطحلاک و فشار بسیار و یا خرابی بوش و بیرینگ ها این درپوش ها دچار خوردگی شده و موجب لرزش و سایش روتور داخل استاتور خواهد شد که نهایتا منجر به خرابی ، سیار زدگی و سوختن سیم پیچ می شود .
فریم (یوغ) یا پوسته الکتروموتور
پوسته الکتروموتور یکی از اجزای اصلی در ساخت الکتروموتورهای صنعتی است. این قطعه بدلیل ساختار ویژه خود حساسیت زیادی از نظر تولید داشته و با روشهای معمول فرآیند ریخته گری قابل تولید نمی باشد. پوسته یا فرم موتور الکتریکی دارای جداره های نازک در اطراف خود می باشد که نقش پره های خنک کننده را در ساختار الکتروموتور ایفا می کنند. وجود این پره های نارک در قطعه سبک شده که فرآیند تولید آن به روش ریخته بسیار دشوار باشد چراکه قالب گیری این قطعات براحتی میسر نبوده و امکان تولید قالب از مدل به روش معمول و همچنین فرآیند ذوبریزی آن بنحوی که تمام پره ها را پوشش دهد بسیار سخت و پر هزینه است. این پوسته پوشاننده استاتور موتور بوده و همچنین سایر اجزاء و قطعات وابسته به آن هستند . معمولا جنس بدنه الکتروموتورها از آلومینیوم و چدن ساخته می شود .
پروانه خنک کن ( فن خنک کن )
پروانه موتور در قسمت انتهایی موتور نصب می شود و وظیفه آن خنک سازی الکتروموتور در حال کار است . با بسته شدن در قسمت انتهایی شافت روتور و سفت شدن آن توسط یک خار و یا سفت کن و به حرکت در آمدن روتور باد حاصل حرارتی که به بدنه موتور منتقل می شود را کاهش داده و مانع از سوختن و ذوب شدن سیم پیچ می شود . باد بوجود آمده توسط یک درپوش به نام کاسه باد بین شیار های پوسته هدایت شده و موجب خنک کاری مداوم آن می شود . این پروانه ها معمولا از جنس مواد پلی پراپیلن الیافدار ساخته می شوند .
کاسه نمد یا گردگیر
از کاسه نمد یا گرد گیر در قسمت پشتی بیرینگها استفاده می شود . به این منظور که از ورود هر گونه رطوبت و گرد و غبار به داخل الکتروموتور جلوگیری شود تا موجب تخریب بیرینگ ها و یا یاتاقانها نشود . در صورتی که کاسه نمد یا گردگیر پشت درپوش موتور درست انتخاب نشود موجب سایش و اصطکاک بهنگام چرخش روتور می شود که این خود عامل بوجود آمدن دما است . این افزایش دما خرابی بیرینگها و سوختگی سیم پیچ را بهمراه خواهد داشت .
ترمینال و کانکشن های موتور
معمولا در قسمت بالای موتور ها محفظه ای بنام ترمینال قرار داده می شود ، که درون آن وایر های خروجی از قسمت سیم پیچ قرار داده شده است . برای راه اندازی و استارت موتور کابل های برق جهت تامین انرژی ماشین الکتریکی به ورودی های موتور متصل شده و با مهره و واشر مسی محکم می شوند تا در صورت جریان کشی بالا آرک و سوختگی رخ ندهد .